Pořízením motorky začíná vaše nová životní etapa. Období plné vášně, svobody, chvilkama i adrenalinu a zodpovědnosti. Alespoň tak si malují představu o motorce úplní nováčci. Jenže motorka vyžaduje mnohem více než jen nákup vhodné výbavy. Budete se muset naučit základní dovednosti, oprášit znalosti předpisů a sžít se s novým parťákem tak, aby vás nenechal v žádné situaci na holičkách.
1. Důkladné seznámení s jednostopkou
Motorka se musí v první řadě vyzkoušet „na sucho“, tím je myšleno osahání základních ovládacích prvků. Ověřte všechny funkce a přesvědčte se, že motorka šlape jako hodinky. Osahejte si spojku, brzdy a plyn, objevte rozsah řídítek a testujte přenášení váhy na motorce – na silnici se vám tento trénink bude určitě hodit! Pokud nasedáte na ojetou motorku, zkontrolujte všechny součástky a nezapomeňte i na pneumatiky, aby byly dofouknuté a měly odpovídající dezén.
2. Žádný stres
Na motorku nasedejte vždy v psychické i fyzické pohodě. Pomůže vám třeba se protáhnout před nasednutím, procvičit prsty na rukách i pokroužit dolní končetiny. Vypněte starosti z práce z hlavy a myslete pouze na cestu, kterou máte před sebou. Ve stresu jezdci často zmatkují a drží tělo v křeči. Trénujte i různé polohy těla při jízdě, hlavně při zatáčkách, brzdění a akceleraci. Poloha těla má zásadní vliv na stabilitu a ovládání motorky, nesprávná technika by mohla vést ke zvýšení rizika pádu.
3. Jemná motorika a pomalá rychlost
Na motorce všechno začíná pomalou jízdou. Protože teprve perfektní zvládnutí koordinace a ovládání motorky v nízké rychlosti, vám dodá jistotu a stabilitu na rychlostních cestách. Ovládání motorky, soustředěnosti, koordinace pohybů a stabilizace se naučíte jen pravidelným a poctivým tréninkem. Zkoušejte jízdu na různém povrchu. Otestujte dovednosti na štěrku, mokré vozovce, písku i trávě. A soustřeďte se na správný pohled a orientaci v provozu, to je také velmi důležité. Učte se dívat daleko dopředu, abyste uměli včas identifikovat nebezpečí.
4. Brzdění
Naučit se brzdit může být pořádná věda, chce to opravdu cit a cvik. Zvláštní bod pak představuje krizové brzdění. I tady platí, že tomu budete muset obětovat pár hodin na parkovišti nebo jednoduše mimo provoz, abyste získali cit pro brzdy a našli limit přilnavosti. Jedině tak poznáte, jak se motorka bude při tomto manévru chovat. Zvlášť vyzkoušejte účinky přední a zadní brzdy, učte se odhadnout přenos váhy a nezapomínejte, že při krizovém brzdění je většina váhy na předním kole a udržet ho na hranici přilnavosti nemusí být úplně snadné.
5. Úhybné manévry
Krizové brzdění potrénujete i díky nácviku úhybných manévrů. Připravte si různé překážky a začněte brzdit až v poslední možnou chvíli a potom stylem „zlomení motorky pod sebe“ se překážce vyhněte. Obecně platí pravidlo, že je vždy lepší s motorkou spadnout než srazit stojící překážku, a tady opět využijete správný pohled a poučku „jedu tam, kam vidím“ – v tomto případě tam, kde je volno.
6. Zatáčky a rychlost
Trénováním zatáček zlepšíte techniku náklonu. Zatáčky představují na silnicích časté riziko nehody, protože netrénovaní jezdci vyjíždějí ze své dráhy a může dojít ke kolizi s protijedoucím vozidlem. Zvládání zatáček vám umožní projíždět je hladce, bezpečně a bez rizika smyku nebo vyjetí z dráhy. K tomu přidejte i nácvik zrychlování a řazení. Tento trénink vyžaduje správné načasování řazení, aby byla vaše jízda efektivní, plynulá a maximálně komfortní. Zvlášť na kluzkém a nerovném povrchu může špatné načasování zrychlování vést ke ztrátě kontroly nad motorkou.
Pro začínající jezdce by ovládání těchto dovedností mělo být alfou a omegou vůbec před tím, než se vydají na delší moto trasu. Rozhodně ani ostříleným motorkářům neuškodí si občas procvičit situace, nad kterými je důležité mít přehled a řešit je s jistotou úchopu a čistou myslí.
Dále by vás mohlo zajímat:
Autor článku: Jana Prnková