Zatáčky na motorce – dokonalá stopa vyžaduje cvik

20. 8. 2024

čas čtení: 4 min.

Projíždění zatáček je často označováno za nejnáročnější část jízdy na motorce. A je to správně, protože k zatáčkám je potřeba chovat respekt. Pomocí správné techniky, rychlosti a bezpečnosti docílíte dokonalé stopy a budete zvládat různé typy zatáček jako skutečný profesionální jezdec.

 

Abyste zatáčku zvládli, najíždějte do ní správně. U pravotočivé zatáčky najíždějte od středové čáry, u levotočivé zatáčky projíždíte od pravého okraje jízdního pruhu. Před vjezdem do zatáčky držte správnou pozici těla tak, aby bylo nakloněno směrem k vnitřku zatáčky. Pomůže vám držet vnitřní koleno směrem ven a vnější nohu pevně přitlačit k nádrži. A také je důležité natrénovat správnou rychlost. Skvěle funguje podřazení a brzdný účinek motoru. Vyvarujte se brzdění v průběhu zatáčení, to by vás mohlo vyhodit ze stopy.

 

Vjezd do zatáčky

Při vjezdu do zatáčky je důležité držet správně i svůj pohled. Opět platí, že tam, kam se díváte, tam také pojedete. Takže se soustřeďte na bod před vámi, a přitom neuspěchejte zatočení. Když zatočíte o něco později, zatáčka vás nepošle do protisměru. Ideální stopa obvykle začíná na vnějším okraji zatáčky, vede přes vrchol blízko vnitřní strany a končí na vnějším okraji. U náročnějších zatáček nebo serpentin se hodí zatáčku rozložit na menší úseky a upravovat stopu podle potřeby. Opět to stačí trénovat a cvičit na různých typech zatáček. Když ale přidáte plyn příliš brzy, motorka vás vyhodí do protisměru nebo rovnou ven z vozovky. Tip pro vás: nepřidávejte plyn, pokud nevidíte konec oblouku. 

 

Průjezd zatáčky

Na osvědčené pravidlo „kam nevidím, tam nejedu“ myslete hlavně na neznámých cestách. Tam kde nevidíte konec zatáčky, nevjíždějte zbytečně rychle. Nevíte totiž, co vás tam čeká, jak zatáčka vypadá anebo jestli tam nejsou překážky. Myslete na svou rovnováhu. Trhavé pohyby by zbytečně mohly negativně ovlivnit vaši stabilitu. Kdyby vás překvapilo zavření zatáčky, pak udržte sebekontrolu, nakloňte motorku ještě víc a snažte se o průjezd. Pokud by ale došlo k položení motorky, nechte se smýkat po silnici. Uvolněte tělo a svaly, vyvarujte se brzdění pádu rukama nebo vstávání, to vám přinese jen zbytečná další zranění. Jakmile zatáčku projedete, pak začněte přidávat plyn, motorka se narovná zpět do vzpřímené polohy a vy si tak můžete odškrtnout další povedenou zatáčku.

Co vám ještě může pomoci v boji se zatáčkami? Pravidelný trénink a cvik, sledování okolí, a to nejen vozovky, ale taky ostatních zúčastněných a analyzování jízdy s dalším zlepšováním. Tohle může skvěle fungovat, stačí na tom poctivě pravidelně pracovat a vsadit na vnitřní klid, vyrovnanost a soustředěnost.

 

Odeslat článek emailem

Tato stránka je chráněna službou reCAPTCHA. Google zásady ochrany osobních údajů, smluvní podmínky.

Cookies

MotoZem a partneři potřebují Váš souhlas k využití jednotlivých dat, aby Vám mimo jiné mohli ukazovat informace týkající se Vašich zájmů. Souhlas udělíte kliknutím na políčko „OK“.

Nastavení OK

Souhlas můžete odmítnout zde.

Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie podle kategorií, v souladu s vlastními preferencemi.

MotoZem a partneři potřebují Váš souhlas k využití jednotlivých dat, aby Vám mimo jiné mohli ukazovat informace týkající se Vašich zájmů.