Pořízení motorky z druhé ruky vám může ušetřit spoustu peněz, zároveň vás ale může finančně zruinovat nešťastná koupě. Na pozoru by se měli mít hlavně nováčci, kteří budou ojetinu kupovat úplně poprvé. Ale i ti jezdci, kteří jednoduše technickým specifikacím příliš nerozumí – těm doporučujeme s sebou přibrat na prohlídku i servisáka motorek.
Vše začíná u inzerátu
Na internetu i v tisku najdete celou řadu inzerátů na starší motorky prakticky všech typů, modelů a značek. Fakt je z čeho vybírat, jenže ne každý inzerát odpovídá skutečnosti. Navíc s nástupem umělé inteligence se objevují i podvodné inzeráty představující maximálně tak ztrátu času a peněz. Upřednostňujte inzeráty s reálnou fotkou stroje, z toho hodně poznáte, i když co si budeme povídat, kdo chce prodat, ví, jak správně nafotit, že. Jakmile už máte favorita mezi inzeráty, využijte telefonický kontakt, zeptejte se hned na začátku na další, z fotek nepatrné vady a další údaje, které v inzerátu chybí. Pokud jde o prodej z druhého konce republiky, narovinu se zeptejte, kolikátý zájemce jste v pořadí a jestli už nemá mašinu někdo přiklepnutou, protože byste mohli za ojetinou jet zbytečně.
Kontrola dokladů, řídítek i motoru
A pak jsou tady doklady – buďte opatrní a všechna identifikační čísla si pozorně zkontrolujte a ověřte, že motorka není v leasingu nebo ji pojišťovna neeviduje jako „totálku“. Projděte si celou historii motorky, servisní prohlídky, údržbu i případné opravy. V klidu si prohlédněte všechny díly motorky, začněte lakem. Měli byste poznat, zda je lak originální a motorka nebyla stříkaná, určitě neuškodí podívat se pod kapoty. Pokud se o něčem často mlží, pak je to u prodeje vozidel reálný nájezd a stáří. V případě motorky o něm hodně napoví stav rukojetí řidítek, páček nebo řadičky. „Ožvýkané“ šrouby mohou být signálem nadměrného opotřebení. Soustřeďte se i na ráfky, jestli nemají praskliny a zkontrolujte stav a stáří pneumatik. Nerovnoměrné opotřebení pneumatik může signalizovat problémy s geometrií.
Zkontrolovat byste měli i stav řetězové sady a celkovou čistotu motorky. I to umí hodně říct o tom, jak se k mašině choval předchozí majitel. Otestujte funkci odpružení a prověřte těsnost tlumičů. Řídítka motorky musí jít volně a nesmí krokovat. Zastavte se i u motoru, ten by měl být suchý, bez mastných míst. Stav čistoty prozradí o jeho chodu hodně. Čtyřtaktní motor nesmí kouřit a jakmile dojde na projížďku, vyzkoušejte řazení všech rychlostí.
O ceně často rozhoduje roční období
Nejvýhodněji se motorky kupují po sezóně a v zimě. Pokud byste ale vybírali mašinu v zimě, hrozí, že si kvůli počasí stroj vůbec neotestujete na vozovce, a to by byla škoda. A rada na závěr, motorek najdete v nabídce opravdu hodně, určitě se nemusíte rozhodnout hned pro první stroj. Přejeme šťastnou ruku při výběru nového mazlíka!
Dále by vás mohlo zajímat:
Autor článku: Jana Prnková