Správně a plynuje zabrzdit mašinu patří mezi základní dovednosti každého motorkáře. Otázkou tedy zůstává, proč se o brzdách mluví tak málo a každého více zajímá, kolik koní má pod kapotou, než aby se soustředil na dobře fungující brzdy. A protože je každá motorka jiná, vyžaduje správné brzdění trénink a cvik. Bude se vám hodit odlehlé parkoviště bez pohybu ostatních účastníků provozu, eventuálně jiná, dostatečně velká a dlouhá plocha, kde můžete s klidem trénovat. Pouze tak totiž zjistíte, jaké limity má vaše motorka, jak se mašina chová na hranici svých možností a postupně budete připraveni vhodně, bez paniky reagovat na krizové situace.
Krizové brzdění
Trénujte krizové brzdění z vyšší rychlosti. Nejběžnější rychlost na silnicích je okolo stovky, takže si ji pohlídejte na tachometru během tréninku. V této rychlosti už působí na motorku velká kinetická energie, která vás bude tlačit dopředu. To znamená, že když se vám zablokuje kolo, získáte více času rychleji reagovat a brzdu pustit. Ve třicetikilometrové rychlosti nemáte téměř žádnou šanci případný smyk předního kola vybrat. V menší rychlosti bude mít motorka i tendenci stavět se na přední kolo. Proto si najděte dostatečně velký prostor, kde se vám dobře pojede a nebudete limitováni překážkami.
Odborníci se shodují, že každou motorku bez problémů ubrzdíte dvěma prsty, jen je třeba je správně používat. Čtyři prsty, které stále používá spousta motorkářů, znamená minimální cit v ruce, navíc v momentě nečekané události ztrácíte čas pohotově reagovat. Při brzdění všemi čtyřmi prsty přicházíte o veškerou odezvu od předního kola. Zkuste raději cvičit brzdy dvěma prsty, zaměřte se i na postavení rukou. Ruce nechte volné, lokty mírně pokrčené a snažte se vytřepat křeč. Uvolněné ruce vám pomůžou dělat drobné korekce řídítek. Pomoc si můžete i obejmutím či stisknutím nádrže koleny, takhle zafixovaná pozice je perfektní pro cvik i ideální polohu těla na motorce.
Jakmile budete mít vhodný prostor pro nácvik brzdění, vyberte si referenční body, rozjeďte motorku na cca sto kilometrů v hodině a zkuste prudce zabrzdit u referenčního bodu. Možná ho poprvé přejedete, podruhé už asi zastavíte před ním. Tato metoda je jednoduchá a velmi efektivní. Pracují s ní i největší esa z moto světa, protože velmi jednoduše nacvičíte perfektní odhad vzdálenosti a budete vědět, jak motorka reaguje. Správné brzdění spočívá v jednoduchém triku: nejprve stiskněte páčku lehce, tlumiče jdou dolů a teprve potom tlak postupně zvyšujte, až zabrzdíte úplně.
V krizové situaci, kdy často jezdci podléhají emocím a panice, je nejhorší scénář vzít za brzdu všemi prsty a prudce zabrzdit. To obvykle znamená zaručený pád. Důležité je vědět, jaký účinek má přední a zadní brzda. U krizového brzdění držte většinu váhy na předním kole a zkuste ho udržet na hranici přilnavosti. Přední brzda má největší účinnost proto, že je většina váhy při brzdění právě na předním kole - tak je tomu u sportovních mašin a naháčů. Zadní brzdu používejte ke stabilizování motorky a opatrnému dobrzďování třeba před křižovatkou. U velkých a těžkých motorek, jako jsou choppery, endura a cestovní stroje se zadní brzda používá mnohem více. Je to ovlivněno především geometrií a jiným rozložením hmotnosti motorky. Nezapomeňte trénovat brzdění i se spolujezdcem.
ABS
Od roku 2016 musí mít povinně všechny motorky nad 125 cm³ systém ABS, který zabraňuje zablokování kola při prudkém brzdění. Seznamte se s jeho funkcí a reakcemi. U starších motorek poznáte činnost ABS podle pulzování páčky, moderní stroje tento jev téměř eliminovaly. ABS s gyroskopy dokáže udržet stabilitu i při krizovém brzdění v náklonu, ale nespoléhejte na to – nejúčinnější je brzdění na hranici přilnavosti. Pokud by vám brzdění dělalo problémy, nebyli byste si jisti v kramflecích, zkuste si připlatit pár jízd zaměřených právě na správné brzdění. A nebojte, nemáte se vůbec za co stydět, žádný učený z nebe nespadl a než v panice hrábnout po brzdě všemi prsty, raději trénujte a postupně se propracujte ke správné technice.