Jarní vyjížďka MotoZem 2025. Srdečně Vás zveme na společnou vyjížďku, která se uskuteční 24.5. Více informací naleznete v článku
Jarní vyjížďka MotoZem 2025. Srdečně Vás zveme na společnou vyjížďku, která se uskuteční 24.5. Více informací naleznete v článku

Brzdy a bezpečnost

13. 9. 2024

čas čtení: 6 min.

Správně a plynuje zabrzdit mašinu patří mezi základní dovednosti každého motorkáře. Otázkou tedy zůstává, proč se o brzdách mluví tak málo a každého více zajímá, kolik koní má pod kapotou, než aby se soustředil na dobře fungující brzdy. A protože je každá motorka jiná, vyžaduje správné brzdění trénink a cvik. Bude se vám hodit odlehlé parkoviště bez pohybu ostatních účastníků provozu, eventuálně jiná, dostatečně velká a dlouhá plocha, kde můžete s klidem trénovat. Pouze tak totiž zjistíte, jaké limity má vaše motorka, jak se mašina chová na hranici svých možností a postupně budete připraveni vhodně, bez paniky reagovat na krizové situace.

 

Krizové brzdění

Trénujte krizové brzdění z vyšší rychlosti. Nejběžnější rychlost na silnicích je okolo stovky, takže si ji pohlídejte na tachometru během tréninku. V této rychlosti už působí na motorku velká kinetická energie, která vás bude tlačit dopředu. To znamená, že když se vám zablokuje kolo, získáte více času rychleji reagovat a brzdu pustit. Ve třicetikilometrové rychlosti nemáte téměř žádnou šanci případný smyk předního kola vybrat. V menší rychlosti bude mít motorka i tendenci stavět se na přední kolo. Proto si najděte dostatečně velký prostor, kde se vám dobře pojede a nebudete limitováni překážkami.

Odborníci se shodují, že každou motorku bez problémů ubrzdíte dvěma prsty, jen je třeba je správně používat. Čtyři prsty, které stále používá spousta motorkářů, znamená minimální cit v ruce, navíc v momentě nečekané události ztrácíte čas pohotově reagovat. Při brzdění všemi čtyřmi prsty přicházíte o veškerou odezvu od předního kola. Zkuste raději cvičit brzdy dvěma prsty, zaměřte se i na postavení rukou. Ruce nechte volné, lokty mírně pokrčené a snažte se vytřepat křeč. Uvolněné ruce vám pomůžou dělat drobné korekce řídítek. Pomoc si můžete i obejmutím či stisknutím nádrže koleny, takhle zafixovaná pozice je perfektní pro cvik i ideální polohu těla na motorce. 

Jakmile budete mít vhodný prostor pro nácvik brzdění, vyberte si referenční body, rozjeďte motorku na cca sto kilometrů v hodině a zkuste prudce zabrzdit u referenčního bodu. Možná ho poprvé přejedete, podruhé už asi zastavíte před ním. Tato metoda je jednoduchá a velmi efektivní. Pracují s ní i největší esa z moto světa, protože velmi jednoduše nacvičíte perfektní odhad vzdálenosti a budete vědět, jak motorka reaguje. Správné brzdění spočívá v jednoduchém triku: nejprve stiskněte páčku lehce, tlumiče jdou dolů a teprve potom tlak postupně zvyšujte, až zabrzdíte úplně.

V krizové situaci, kdy často jezdci podléhají emocím a panice, je nejhorší scénář vzít za brzdu všemi prsty a prudce zabrzdit. To obvykle znamená zaručený pád. Důležité je vědět, jaký účinek má přední a zadní brzda. U krizového brzdění držte většinu váhy na předním kole a zkuste ho udržet na hranici přilnavosti. Přední brzda má největší účinnost proto, že je většina váhy při brzdění právě na předním kole - tak je tomu u sportovních mašin a naháčů. Zadní brzdu používejte ke stabilizování motorky a opatrnému dobrzďování třeba před křižovatkou. U velkých a těžkých motorek, jako jsou choppery, endura a cestovní stroje se zadní brzda používá mnohem více. Je to ovlivněno především geometrií a jiným rozložením hmotnosti motorky. Nezapomeňte trénovat brzdění i se spolujezdcem.

 

ABS

Od roku 2016 musí mít povinně všechny motorky nad 125 cm³ systém ABS, který zabraňuje zablokování kola při prudkém brzdění. Seznamte se s jeho funkcí a reakcemi. U starších motorek poznáte činnost ABS podle pulzování páčky, moderní stroje tento jev téměř eliminovaly. ABS s gyroskopy dokáže udržet stabilitu i při krizovém brzdění v náklonu, ale nespoléhejte na to – nejúčinnější je brzdění na hranici přilnavosti. Pokud by vám brzdění dělalo problémy, nebyli byste si jisti v kramflecích, zkuste si připlatit pár jízd zaměřených právě na správné brzdění. A nebojte, nemáte se vůbec za co stydět, žádný učený z nebe nespadl a než v panice hrábnout po brzdě všemi prsty, raději trénujte a postupně se propracujte ke správné technice.

 

Odeslat článek emailem

Tato stránka je chráněna službou reCAPTCHA. Google zásady ochrany osobních údajů, smluvní podmínky.

Cookies

MotoZem a partneři potřebují Váš souhlas k využití jednotlivých dat, aby Vám mimo jiné mohli ukazovat informace týkající se Vašich zájmů. Souhlas udělíte kliknutím na políčko „OK“.

Nastavení OK

Souhlas můžete odmítnout zde.

Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie podle kategorií, v souladu s vlastními preferencemi.

MotoZem a partneři potřebují Váš souhlas k využití jednotlivých dat, aby Vám mimo jiné mohli ukazovat informace týkající se Vašich zájmů.