Na motorce je potřeba respektovat fyziku. Jakmile ji dokážete při jízdě správně identifikovat a využívat ve svůj prospěch, můžete si užít bezpečnější a plynulejší jízdu. Správná technika ovládání motorky spočívá v přenášení váhy celého těla. Abyste tohle dokázali, musíte svou mašinu dobře znát, do posledního šroubku se s ní seznámit, sžít se v malých rychlostech a získat jistotu i v rychlém tempu. Práce s tělem je pro jezdce klíčová.
Opáčko z fyziky
Když jedete na motorce, působí na ni několik sil: valivý odpor, odpor vzduchu, síla při zrychlování a gyroskopický efekt. Zatímco odpory brzdí vaši jízdu, gyroskopický efekt, který vzniká otáčením kol, přispívá ke stabilitě při jízdě v přímém směru. V zatáčkách ale gyroskop působí proti snaze motorku naklonit, takže musíte tuto sílu překonat. To se dělá kombinací přenesení váhy jezdce a jemným pohybem řídítek. Je důležité mít na paměti, že tyto síly nejen ovlivňují jízdu, ale také nám pomáhají, protože jsou klíčové pro to, jak motorka reaguje a jaký zážitek z jízdy máme.
Kontra řízení
Vlivem setrvačných sil má motorka tendenci jet rovně, a čím vyšší je rychlost, tím obtížnější je změnit směr. Kontra řízení je užitečné při rychlých manévrech, jako je vyhýbání se překážkám nebo rychlá změna směru jízdy. Přenášení váhy v těchto situacích nemusí být tak efektivní jako kontra řízení. Při vyšších rychlostech už ale tato technika není vhodná, protože motorky, zejména s širokými řídítky, mohou na malý pohyb reagovat velmi rychle, což může vést k prudkému náklonu a destabilizaci stroje.
Přenášení váhy chce cvik
Jízda na motorce je hlavně o relaxaci, s čímž asi bude každý souhlasit. Jakmile ale zvyšujete rychlost, začíná být důležité správně pracovat s přenášením váhy těla, což může připomínat takovou lehkou gymnastiku. Hmotnost jezdce hraje klíčovou roli při změně směru, a dá se říct, že při správné technice ovládáte motorku především pohyby svého těla. Když jedete rovně, měla by být váha co nejvíce soustředěná ve středu, aby neovlivňovala stabilitu motorky. Při vjezdu do zatáčky je ale potřeba těžiště posunout tam, kde to nejvíce pomůže – tedy na vnitřní stranu zatáčky.
Jakmile si budete jisti a přenášení váhy budete mít v malíku, pak přijde na řadu zkoušení přenášení váhy se spolujezdcem. Toho poučte, aby se choval přesně podle vašich instrukcí a nakláněl se na stejnou stranu, jako vy. Nejste si jisti, jestli s motorkou pracujete správně? Zaplaťte si pár hodin v renomované motoškole, kde se na to s vámi detailně podívají.
Autor článku: Jana Prnková