Není to jen o tom, jak moc taháte za plyn, ale zásadní roli hraje i to, jak správně házíte kvalty. To ví přece každý správný rider, takže zapomeňte na cvakání botou nahoru a dolů, klíčem k plynulé a dynamické jízdě je totiž start a rozjezd na první kvalt a průběžné řazení s citem.
U většiny motorek se setkáte se sekvenční převodovkou, to znamená, že si jen tak nemůžete z pětky hodit rovnou dvojku, ale poctivě musíte projet všechny kvalty. Rozložení je zpravidla klasické – jednička dolů, zbytek nahoru. Mezi jedničkou a dvojkou najdete neutrál, takže když si nejste jistí, co máte pod botou, vždycky můžete lehce cuknout a najít tu zelenou kontrolku s N.
Chcete řadit jako profík?
Na první kvalt nastartujte a rozjeďte se. Stiskněte spojku, kopněte tam jedničku dolů, lehce přidávejte plyn a zároveň pomalu pouštějte spojku. Když to pustíte moc rychle, může se stát, že se vám mašina kousne nebo vystřelí jako splašený býk. Na vyšší kvalty řaďte svižně, ale s citem, je to přece vaše holka a zaslouží si náležitou péči! Takže zatáhněte za plyn, na moment ho povolte, zmáčkněte spojku a kopněte kvalt nahoru. Když potřebujete brzdit motorem a podřazovat (třeba před zatáčkou), hoďte si tam nižší kvalt a nezapomeňte na meziplyn. Na mokru se vyplatí být za romantika a jít na to pomalu, aby vám mašina nepodjela.
Řada motorkářů dělá zbytečné chyby při řazení a trpí tím nejen jejich jízdní styl, ale hlavně jednostopka. Už žádné kvalty bez spojky, pokud nemáte quickshifter, časem si odděláte převodovku. Stává se i to, že místo dvojky tam hodíte neutrál, chce to cvik a cit. Brutální podřazování poznáte tak, že se motorka škube a může vám skočit zadní kolo. A když motor kňučí, otáčky letí do nebes, ale výkon nikde, řaďte nahoru, abyste netáhli na jeden kvalt moc dlouho.
Tipy pro smooth jízdu
Soustřeďte se. Tohle platí vždycky, aby bylo řazení plynulé, jinak to bude samý chaos. Mějte cit pro motor, poslouchejte ten jedinečný zvuk, otáčky a sledujte reakci mašiny. Trénujte meziplyn, zlepšíte tak kontrolu nad podřazováním a nebojte se řadit v náklonu. Stačí to dělat jemně, abyste předešli smyku. Správné řazení na motorce je umění. Předveďte, že vaše motorka si zaslouží váš umělecký styl řazení a vrní si na pohodu s každou další zatáčkou i kopcem.
Autor článku: Jana Prnková