Správná pozice těla na motorce hraje prim nejen pro pohodlí jezdce, ale také jeho bezpečnost a ovladatelnost mašiny. Vhodnou polohu těla je třeba natrénovat a bez ohledu na to, zda jste začátečník anebo zkušený jezdec, může správná technika zásadně zlepšovat vaši jízdu, snížit riziko únavy a jako bonus zvyšovat kontrolu nad motorkou.
Postavení těla podle typu motorky
Polohu určuje především konstrukce motorky. Každý typ motorky vyžaduje jinou pozici těla. Pokud budete řídit sportovní motorku, nejvíc váhy bude na rukách. Zároveň budete mít hodně pokrčená kolena a počítejte s tím, že váš spolujezdec bude výrazně měnit těžiště a jeho komfort na zadním sedadle bude téměř nulový. Na naháči se váha rozloží do tří bodů – mezi ruce, zadek a stupačky. Jízda je pohodová, ale je třeba překonávat odpor vzduchu. Na cestovním a enduro stroji je nejlepší uvolněná pozice. Konstrukce mašiny slibuje vysokou ochranu před povětrnostními vlivy, vyšší váha stroje se projeví při zastavení a manipulaci na menším prostoru. Jezdec i spolujezdec mají dostatek komfortu i při delších cestách. Na chopperu nejvíce trpí bederní páteř, protože jezdec je kolmo k sedlu a veškeré nárazy dopadají do oblasti zad. Na skútru seďte vzpřímeně, nebojte se zatáček a poučte spolujezdce, aby se nakláněl na stejnou stranu jako vy.
Tipy pro bezpečnou a pohodlnou jízdu
Správnou pozici těla musíte natrénovat a nastavit i podle svých individuálních potřeb a jízdního stylu. Obecně se držte osvědčených rad. V první řadě se uvolněte, to je základ. Nechte vrchní část těla, hlavně ruce a lokty, zcela uvolněné, snažte se pracovat s přenášením váhy než silou pomocí rukou. Budete překvapeni, kolik energie ušetříte!
Při zatáčce si lehce vysedněte (asi na půl zadku), někdo má osvědčený posed docela vzadu, někomu jinému vyhovuje naražení do nádrže. Rozhodně byste se neměli omezovat nebo pociťovat křeč. Práce s váhou těla vám pomůže projet zatáčku bezpečně a zároveň i svižně. Pracujte ale i s rychlostí, při pohodové turistické jízdě není důvod do zatáček vysedat, naopak bude stačit pracovat s horní polovinou těla, směřujte ji k vnitřnímu zrcátku, hlavu držte uvolněnou a natočenou pro zajištění správného směru pohledu.
Správnou polohu si nastavte i během brzdění a rozjezdu. Tady je důležité se křečovitě nedržet řídítek a zbytečně se o ně nezapírat. Ztrácíte tak cit pro ovládání páček. Trénujte i práci s prsty, někomu sedí používat na ovládání páček více prstů, obecně se doporučují dva – pomáhá to totiž citlivějšímu dávkování. Při prudším rozjezdu se vyvarujte topornému zapření do stupaček. Motorka by se mohla začít naklánět a zatáčet. U zatáček se soustřeďte na špičky na stupačkách. Jinak byste se mohli zbytečně omezovat při náklonu, a to by mohlo být až nebezpečné!
Při tréninku správných poloh na motorce budete překvapeni, jak rychle zlepšíte svůj výkon. Ideální pozice těla vám umožní jezdit rychleji a efektivněji!