Tak jsme se dočkali... Teploty stoupají a motorkáři a motorkářky oživují své stroje po zaslouženém odpočinku. Připravte se na sezónu tak, aby první kilometry byly radostí a potěšením, ne strachem ze závady nebo nečekaných komplikací.
Motocykl je potřeba po zimě před plánovanou první vyjížďkou pořádně připravit a servisovat. Největší pozornosti by se mělo dostat nejen pneumatikám, brzdám, řetězu a výbavě, ale hlavně motoru, baterii a provozním kapalinám.
Přinášíme Vám pár tipů, jak připravit motorku po zimní odstávce, aby její probuzení bylo co nejsnadnější.
Pneumatiky
Několik měsíců stání se může odrazit na tlaku v pneumatikách. Ne všechny gumy oplývají dokonalou těsností a tak na jaře můžeme shledat totální nebo částečný úbytek tlaku, který je třeba doplnit na výrobcem předepsanou hodnotu.
Řetěz
Pokud jste na podzim řetěz vyčistili, natáhli a namazali tak, jak je třeba, nemusíte mu díky Vaší pečlivosti věnovat zvýšenou pozornost. Pokud se jedná o mazivo pro silniční motocykly, to zaschne a nechá pod sebou slabou vrstvu, která po celou zimu řetěz spolehlivě ochrání. U řetězu platí, že čím méně mazání, tím lépe. Pokud byl řetěz mazán na podzim, na jaře ho již nemažte, protože dvojitá vrstva mazadla působí kontraproduktivně.
Věnujte pozornost dobrému napnutí řetězu. Každý stroj má jiné předepsané napnutí, což vyplývá z rozdílného úhlu zadní kyvné vidlice k motoru stroje. Většinou je tento údaj nalepený na štítku, který najdete na boku kyvné vidlice hned u řetězu. Pokud ne, můžete se orientovat v příručce k motocyklu.
Brzdy
Dlouhé stání se obvykle nijak zvlášť negativně neodráží na kondici brzdového systému. Brzdové kotouče některých strojů chytí rez, zejména pokud motocykl stál přes zimu ve vlhčím prostředí nebo v hůře větrané garáži. Tato slabá vrstvička rzi se obvykle oddrolí již při prvním zabrždění a kotouče jsou zase krásně lesklé. Pokud byste byli perfekcionisti, můžete kotouče lehce přejet brusným papírem o hrubosti P1000 a vyšší.
Taktéž se zaměřte na to, zda-li jsou obě brzdové destičky sjeté stejně. Pokud je jedna výrazně více, je potřeba provést servis brzdových třmenů.
Samozřejmostí je zkontrolovat množství brzdové kapaliny v nádobkách, které by mělo být ve vyznačených mezích na kontrolním okénku nádobky. Kapaliny by nemělo být ani málo, ani mnoho. Brzdová kapalina se za provozu roztahuje a pokud byste ji měli mnoho, začnou Vám brzdy samovolně pribržďovat.
Motor
Srdcem motocyklu je motor. Pokud není olej na konci předepsaného intervalu výměny, je jedno, zda jej vyměníte na podzim nebo na jaře. Pokud nebyl během svého provozu nadměrně teplotně přetěžován, kondice oleje je po zimě stejná, jaká byla před zimou. Výměnu oleje před zimou doporučujeme pouze v tom případě, kdy je olej na konci své životnosti (servisní intervaly oleje uvádí výrobce stroje) a jeho oxidační stabilita a korozní inhibitory jsou již vyčerpány.
Poslední kontrola
Nainstalujte akumulátor (pozor na správné zapojení), nastartujte a nechte motor zahřát na provozní teplotu. Zkontrolujte těsnost všech spojů, hadic a těsnění - nikde nesmí unikat žádná provozní kapalina. Pokud má Váš stroj přídavný chladící ventilátor, vyčkejte, zda při požadované teplotě skutečně sepne. Vyzkoušejte funkčnost osvětlení, tedy hlavní světlomet (včetně dálkového světla), zadní světlo a brzdové světlo a směrová světla, zkontrolujte, zda jdou lehce nastavit zrcátka, případně zda nejsou povolená. Vhodné je také použít odpovídající speciální ochranné přípravky na lakované, plastové, kožené nebo koženkové části, jakož i na díly kovové - Váš stroj pak bude mnohem déle lépe vypadat.
Závěrem nám nezbývá než Vám popřát šťastnou cestu a pohodové zážitky. Nezapomeňte, že jarní silnice nemají prohřátý povrch, pneumatiky tedy nemají stejnou přilnavost jako v parném létě. Mějte na paměti i to, že na cestách mohou ulpívat zbytky posypového materiálu, především v zatáčkách. A neposlední řadě dbejte maximální opatrnosti a bezpečnosti, protože přes zimní období většina ostatních účastníků silničního provozu odvykla přítomnosti motorkářů a jejich strojů na silnicích.
Nalezen 1 produkt