Máte za sebou sezónu s nespočtem najetých kilometrů, spoustou vzpomínek, zážitků a dobrodružství? Užili jste si sezónu naplno a procestovali křížem krážem plánované i neplánované trasy? Vaše jednostopá krasavice si proto určitě zaslouží potřebnou péči v podobě dokonalého zazimování.
Správné zazimování má svá pravidla, se kterými Vás nyní rádi seznámíme. Záleží nám na tom, aby byl Váš stroj v té nejlepší kondici a příští sezónu Vám přinášel jen radost a dokonalý požitek z jízdy. Přiblížíme Vám jednotlivé kroky, které byste měli dodržet a nepodceňovat tak uložení Vaší motorky k zimnímu spánku.
Mytí a konzervace
Základním krokem je pečlivé umytí stroje vodou s použitím čistících prostředků a řádné vysušení. Poté by mělo následovat promazání všech pohyblivých částí počínaje řetězem. Řetězu doporučujeme věnovat zvláštní péči. Hlavně pečlivě zbavit maziva a důkladně vysušit, abyste předešli zatuhnutí nebo rezivění.
Náležitou pozornost věnujte i ložiskům, bowdenům, páčkám. Ošetření silikonovým olejem jim určitě prospěje. V případě, že Váš stroj zdobí chromované části, doporučujeme jejich ošetření vhodným přípravkem speciálně k tomu určeným. Zachováte tak vysoký lesk a bezvadný povrch po dlouhou dobu.
Správné zazimování má svá pravidla, se kterými Vás nyní rádi seznámíme. Záleží nám na tom, aby byl Váš stroj v té nejlepší kondici a příští sezónu Vám přinášel jen radost a dokonalý požitek z jízdy. Přiblížíme Vám jednotlivé kroky, které byste měli dodržet a nepodceňovat tak uložení Vaší motorky k zimnímu spánku.
Údržba mototcyklu
Základním krokem je pečlivé umytí stroje vodou s použitím čistících prostředků a řádné vysušení. Poté by mělo následovat promazání všech pohyblivých částí počínaje řetězem. Řetězu doporučujeme věnovat zvláštní péči. Hlavně pečlivě zbavit maziva a důkladně vysušit, abyste předešli zatuhnutí nebo rezivění.
Náležitou pozornost věnujte i ložiskům, bowdenům, páčkám. Ošetření silikonovým olejem jim určitě prospěje. V případě, že Váš stroj zdobí chromované části, doporučujeme jejich ošetření vhodným přípravkem speciálně k tomu určeným. Zachováte tak vysoký lesk a bezvadný povrch po dlouhou dobu.
Lak ošetřete kvalitní leštěnkou a neopomeňte zakonzervovat i kožené části - sedlo, brašny, rolky. Pokud hrozí, že by se v blízkosti motocyklu mohli vyskytovat hlodavci, demontujte kožené části a uskladněte je na příští sezónu na bezpečnějším místě.
Baterie
Jednou z nejchoulostivějších a na údržbu a zacházení nejcitlivějších částí stroje je baterie. Nejvhodnější prostředí pro skladování baterií je suchá místnost s konstantní teplotou cca 10 °C. Pokud máte takové podmínky v garáži, je možno baterii v motocyklu nechat, stačí pouze odpojit. Pokud v garáži mrzne, měli byste baterii demontovat z motocyklu a uskladnit na vhodnějším místě.U baterií s elektrolytem nezapomeňte zkontrolovat a doplnit elektrolyt. U bezúdržbových, např. gelových baterií, zajistěte občasné vybití a následné nabití, nebo je připojte na pulsní zdroj elektrické energie. Používejte pouze nabíječky určené pro Váš typ baterie. Nevhodným typem nabíječky můžete baterii zničit!
Pneumatiky
Nejlepší způsob pro uložení pneumatik je zamezit jejich kontaktu se zemí. Toto řešení zajistí centrální stojan, případně kombinace předního a zadního stojanu, kdy se celý motocykl zvedne nad zem (odlehčí) a ke kontaktu pneumatiky s podlahou nedochází.Možností, jak uložit motocykl na stojan, je několik - od podložení os kol, přes uložení na centrální stojan až po stojany, které se vkládají do krku řízení. Stojany umožní i pohodlný servis motocyklu v sezóně. Díky těmto pomocníkům dáte sbohem neustálému posunování motorky kvůli pootočení kola.
Zabezpečení
V zimním období bývá Váš motocykl delší dobu bez dozoru, proto doporučujeme vhodné zabezpečení pomocí řetězu, zámku na kotouč atd. I účinný alarm dokáže některé zloděje odradit.
Kapaliny a náplně
Nezapomeňte zkontrolovat stav oleje. Pokud Vás čeká výměna oleje, udělejte to před zimou. Zvýšení kyselosti spolu s usazováním drobných nečistot nedělá motoru při delším stání ani trochu dobře. Nádrž před zimou natankujte až po okraj a nejlépe benzínem s oktanovým číslem 100. Zabráníte tak kondenzaci vzdušné vlhkosti na stěnách nádrže a její rezivění. A proč zrovna nejdražší benzín? Protože se do benzínu s oktanovým číslem 98 a více nepřidávají biosložky, které způsobují vodnatění benzínu a jeho degradaci. Pro stabilizaci paliva s nižším oktanovým číslem je možno do nádrže nalít i stabilizátor paliva.
Dalším opravdu důležitým krokem je vypuštění zbytku benzínu z karburátorů a zastavení přívodu paliva. Nedojde tak k vyprchání benzínu z karburátoru a k usazování neodpařených zbytků a nečistot, které můžou karburátory ucpat. Je nutno myslet rovněž na chladící soustavu motocyklu. Pokud se nepostaráte o chladící kapalinu, nebo dokonce používáte vodu, hrozí nebezpečí, že chladící okruh zamrzne. To s sebou může nést následky v podobě drobných netěsností potrubí, praskání hadiček, ale třeba i prasknutí chladiče nebo dokonce bloku motoru.
Plachty
Když jste skončili přípravu na zazimování, motorka je čistá, promazaná, natankovaná a ustavená, následuje její zakrytí. Vřele doporučujeme prodyšné plachty na motorku určené pro vnitřní prostředí.Pokud použijete venkovní plachtu, pogumovanou plachtu nebo igelit, můžete se na jaře vinou kondenzace vlhkosti pod plachtou dočkat nepříjemného překvapení v podobě plísně, rezavých fleků nebo zoxidovaných kontaktů kabeláže.